koochAdmin 1402/10/17 0 نظر

تفاوت قیمت مسکن آماده و مسکن خام

مسکن

کلیدنخورده‌ها در بازار مسکن تهران به شکل عجیبی، در حال عرضه –فروش هستند.

 

به نقل از اقتصاد نیوز،

فایل‌هایی تحت عنوان «کلیدنخورده خام» در مناطق مختلفی از تهران –پایین‌شهر و مناطق متوسط- در حال حاضر به چشم متقاضیان می‌‌آید که اختلاف‌قیمت بین آنها و تازه‌ساز مشابه اما «تکمیل‌شده»، ارقام قابل توجهی است. این اختلاف از ۱۰۰میلیون تا ۷۰۰میلیون تومان –بسته به منطقه- است. سه علت این شیوع که یکی از آنها به سمت تقاضا مربوط می‌شود، بررسی شد.

 زمستان امسال، شکل فروش بخش قابل‌توجهی از واحدهای مسکونی نوساز و کلیدنخورده به طور محسوس در تهران تغییر کرده است. در بازار آنلاین فروش مسکن، در متن آگهی فروش تعداد قابل‌توجهی از فایل‌‌های نوساز و کلیدنخورده اعلام شده واحد به صورت «خام» به خریدار عرضه می‌شود. فروش «نوساز خام» یا ناقص فروشی واحدهای کلیدنخورده اگرچه در سال‌های قبل نیز در بازار مسکن تهران و سایر شهرها وجود داشت اما هم‌‌اکنون بنا بر سه علت مهم به میزان محسوسی افزایش یافته است.

 

خام‌فروشی در کدام مناطق؟

 

 خام‌فروشی واحد نوساز و کلیدنخورده هم‌‌اکنون تقریبا در همه مناطق شهر تهران از شمال تا جنوب شهر وجود دارد اما تعداد این فایل‌‌ها در مناطق جنوبی‌‌تر بیش از مناطق بالاتر است. برآوردها نشان می‌دهد، بسته به جانمایی نوسازهایی که به صورت خام به بازار مسکن عرضه شده‌‌اند (اینکه در چه محله و منطقه‌‌ای واقع شده‌‌اند)، قیمت پیشنهادی برای فروش این واحدها بین 100 تا 500 میلیون تومان، کمتر از واحد نوساز تکمیل و برخوردار از همه نصبیات و تجهیزات داخلی (یعنی واحد مسکونی کلیدنخورده آماده مصرف) است.

عمده فایل‌‌هایی که این روزها با عنوان آپارتمان کلیدنخورده خام به بازار فروش عرضه شده‌‌اند واحدهایی هستند که در اصطلاح فاقد نصبیات وتجهیزات داخلی هستند. به طور عمده این واحدها فاقد کابینت، سینک ظرفشویی و دستشویی، شیرآلات، در برخی موارد درب‌‌های داخل واحد (درب اتاق و سرویس‌‌ها) و… هستند. در برخی نیز نصب پکیج و رادیاتور به عهده خریدار گذاشته شده است.
واحدهای مسکونی نوساز خام این روزها در مناطق جنوبی‌‌تر تهران بین 100 تا 200 میلیون تومان، مناطق متوسط بین 200 تا 300 میلیون تومان و مناطق متوسط رو به بالا بین 400 تا 500 میلیون تومان با واحد نوساز تکمیل اختلاف قیمت دارند.
 آن طور که فعالان بازار مسکن شهر تهران به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کردند این موضوع بیشتر در مناطق ارزان‌‌تر شهر تهران و محلات جنوبی‌‌تر می‌تواند احتمال جذاب‌‌سازی قیمتی برای تقاضا را ایجاد کند. چرا که در مناطق متوسط و متوسط رو به بالا به دلیل اینکه هزینه‌‌ای که از بابت عدم‌برخورداری واحد از نصبیات داخلی از قیمت کل آپارتمان نوساز کسر می‌شود نسبت کمی از کل قیمت را شامل می‌شود، چندان نمی‌تواند عامل ایجاد انگیزه خرید در متقاضیان باشد. در محله‌‌های متوسط و متوسط رو به بالا، تامین سلیقه مشتری به واسطه خرید آپارتمان خام و تجهیز واحد متناسب با سلیقه خریدار، می‌تواند عامل اصلی باشد.

 

پیام بگذارید