koochAdmin 1402/05/15 0 نظر

رکود بازار مسکن به خاطر بی‌پولی

رکود بازار مسکن

کارشناسان بازار مسکن بر این باور هستند آنچه که باعث کاهش قیمت مسکن شده، رکورد شدید در بازار است به طوری که معاملات برخی از مناطق به حداقل ممکن رسیده است و به دلیل افزایش جهشی قیمت مسکن در سال‌های گذشته، مردم توان خرید را از دست داده‌اند.

به نقل از فردای اقتصاد،

دولت مدعی است که بازار مسکن را کنترل کرده و قیمت‌ها در تمام کشور در حال ریزش است و اخیرا «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که در کشور درباره کاهش قیمت بررسی‌های میدانی در حال انجام است و ظرف دو هفته آینده آمار دقیق‌تری را اعلام خواهیم کرد. اما در ادامه صبحت‌هایش اعلام کرده است که همه شهرها مشمول کاهش قیمت شدند، هنوز کاهش قیمت‌ها مطلوب نیست و هرچه قیمت‌ها پایین رود تاثیرات را در بازار اجاره هم نشان خواهد داد.‌

پیش از این بذرپاش گفته بود که بر اساس اعلام رئیس بانک مرکزی، مسکن در بیشتر مناطق تهران قیمت کاهشی بین ۱۲ تا ۱۵ درصد داشته و این روند ادامه خواهد داشت، این در حالی است که بانک مرکزی از ماه‌های پایانی سال گذشته گزارشی درباره بازار مسکن اعلام نکرده‌ است.

دولت یکی از عوامل مهم در کاهش قیمت مسکن را مدیریت و کنترل مشاوران املاک را می‌داند به طوریکه در مدت کوتاه نسبت به پلمب بیش از ۲۵۰۰ بنگاه مشاور املاک متخلف اقدام کرده‌است. طبق گفته جواد سادات، دبیر کارگروه ساماندهی بازار املاک و مستغلات؛ هرچند این تعداد پلمب نسبت به ۱۷۰ هزار واحد صنفی فعال در سراسر کشور عدد کوچکی است اما اهمیت اصلی آن در اجرایی‌سازی قوانین به منظور نظارت بر کانالهای عرضه املاک است.

اما کارشناسان بازار مسکن بر این باور هستند آنچه که باعث کاهش قیمت مسکن شده، رکورد شدید در بازار است به طوری که معاملات برخی از مناطق به حداقل ممکن رسیده است و به دلیل افزایش جهشی قیمت مسکن در سال‌های گذشته، مردم توان خرید را از دست داده‌اند به طوریکه مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس در این باره به گفته مدت زمان انتظار خرید مسکن برای حقوق بگیران به بیش از ۹۰ سال رسیده‌است.

بنابراین این افت قیمت اگر هم عدد بالایی باشد که هنوز چنین چیزی را فعالان بازار و آمارهای رسمی تایید نکرده‌اند، طبیعت بازار در رکورد رفته است.

 

پیام بگذارید