koochAdmin 1402/04/11 0 نظر

کنترل بازار مسکن و اجاره‌بها با نظارت‌ بر مشاوران املاک

مشاوران املاک

به گفته فعالان حوزه مسکن، افزایش نظارت‌ها بر عملکرد مشاوران املاک و برخورد با متخلفان طی یکی دو ماه گذشته باعث شده که حباب قیمت مسکن و همچنین اجاره‌بها تا حدودی شکسته شود

به نقل از اقتصاد24 ، با ورود به تابستان و رسیدن فصل نقل وانتقالات مسکن، میزان خرید وفروش همچنین رهن واجاره در بازار افزایش می‌یابد بنابراین دولت برای بهبود وضعیت بازار مسکن و اجاره تدابیر لازم را در دستور کار خود قرار داده است.
یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که دولت در حال حاضر در دستور کار دارد نظارت بر مشاوران املاک کشور است بر این اساس سازمان تعزیرات با همکاری وزارت راه وشهرسازی به صورت مستمر در شهر‌های مختلف اقدام به بازرسی‌های میدانی از مشاوران املاک می‌کنند و در صورتی که مشاوران املاک اقدام به انعقاد قرارداد‌هایی بدون کد رهگیری و یا خارج از سقف تعیین شده کنند با آن‌ها برخورد کرده و در صورت ادامه این تخلفات مغازه آن‌ها پملب می‌شود.
بررسی‌های میدانی هم حاکی از آن است که نظارت‌های مستمر در حوزه مشاوران املاک کشور باعث شده حباب قیمت مسکن در بسیاری از مناطق تهران وهمچنین شهر‌های جدید اطراف آن بشکند و این امر زمینه ساز رونق بازار و جمع شدن بساط دلالان وسوداگران در بازار مسکن به ویژه شهر‌های جدید می‌شود.


کاهش قیمت مسکن در پردیس با نظارت بر مشاوران املاک

در همین رابطه خلیل محبت خواه مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید پردیس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نظارت‌ها بر عملکرد مشاوران املاک در شهر‌های جدید اطراف تهران توسط دستگاه‌های مختلف وجود دارد و این موضوع باعث شده که بساط دلالان و سوداگران در بسیاری از مناطق برچیده شود.

او ادامه داد: این نظارت‌ها همچنان ادامه دارد و شرکت عمران شهر‌های جدید به ویژه در شهر پردیس این نظارت‌ها را افزایش می‌دهد.

محسنی یکی مشاوران املاک در منطقه پردیس به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر بازار مسکن در منطقه پردیس با افت قیمت زیادی روبرو شده که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن تشدید نظارت‌ها در این حوزه است.
او ادامه داد: در یکی دو ماه اخیر به صورت مرتب این نظارت در حال انجام بوده است و تاکنون هم به چند نفر از همکاران بنده به دلیل تخلفات اخطار داده اند و حتی برخی مغازه‌ها را پلمب کرده اند.

براساس این گزارش در استان‌هایی از جمله تهران، قم، مشهد و شهر‌های جدید همچون پرند، پردیس وهشتگرد نظارت‌های بازرسان تشدید شده و این اقدام زمینه ساز ایجاد آرامش در بازار مسکن شده است. به طوری که یونسی یکی از متقاضیان بازار اجاره در منطقه ۱۱ تهران به باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: امسال بر خلاف سال‌های گذشته به چند مشاور املاک که مراجعه داشتم نرخ‌های معقولی‌تر از واحد‌های اجاره‌ای را شاهد بوده ام.

او ادامه داد: بازار اجاره مسکن امسال با توجه به تدابیر در نظر گرفته شده از جمله ثبت قرارداد در سامانه املاک و اسکان و همچنین پرداخت وام ودیعه مسکن در مقایسه با سال گذشته از آرامش بهتری برخوردار است.

پلمب ۳۰ بنگاه املاک در استان تهران

حسین جنتی مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امسال در قالب قرارداد با سازمان تعزیرات نظارت بر مشاوران املاک استان تهران را در دستور کار خود قرار داده ایم.
او ادامه داد: تاکنون حدود ۳۰ دفتر مشاور املاک به دلیل تخلف‌های صورت گرفته از جمله انعقاد قرارداد خارج از ضابطه و یا نرخ خارج از تعرفه‌های تعیین شده پلمب شده است.
بازار اجاره مسکن یکی از مهم‌ترین بازار‌هایی است که بخش عمده‌ای از مردم با آن در ارتباط هستند بنابراین لازم است که همواره کنترل و نظارت‌هایی در این بخش صورت گیرد تا دغدغه‌های مستاجران کمی کاهش یابد.

 

پیام بگذارید