koochAdmin 1402/04/04 0 نظر

سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن ۲ برابر شد

تسهیلات

رئیس کل بانک مرکزی امروز در توییتر خود از افزایش سقف تسهیلات و خرید مسکن از محل گواهی حق تقدم خبر داد. میزان تسهیلات خرید و ساخت مسکن دو برابر شد.

به نقل از تجارت‌نیوز، رئیس کل بانک مرکزی از موافقت شورای عالی پول و اعتبار با دو برابر شدن وام مسکن خبر داد.

رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد: سقف تسهیلات خرید مسکن از محل گواهی حق تقدم ۲ برابر شد.

ر️ئیس کل بانک مرکزی همچنین اعلام کرد: این تسهیلات در تهران برای زوجین ۴۰۰ میلیون تومان بود که بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

ف️رزین نوشت: برای شهرستان‌ها نیز از ۱۶۰ میلیون تومان به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافت.

و️ی افزود: پوشش هزینه تعمیر و نوسازی واحدهای مسکونی هم که ۸۰ میلیون تومان بود به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافت.

پرداخت وام مسکن از انحصار بانک مسکن خارج شد

فرزین، سخنگوی شورای پول و اعتبار اعلام کرد: ️قبلا پرداخت وام مسکن با اوراق گواهی حق تقدم (تسه) فقط مربوط به بانک‌های مسکن و تجاری بود، اما تصمیم گرفته شد همه بانک‌ها از امکان پرداخت وام مسکن مبتنی بر اوراق استفاده کنند.

بانک‌ها منابع لازم برای افزایش مبلغ تسهیلات را در اختیار دارند؟

دولت در حالی سقف پرداخت تسهیلات مسکن را طی ماه گذشته بر روندی افزایشی قرار داده که به نظر می‌آید که بانک‌ها منابع لازم برای اجرای این طرح‌ها را ندارند و منبع تامین مالی این افزایش سقف تسهیلات نیز تا کنون اعلام نشده است. در صورتی‌که بانک‌ها برای استقراض به بانک مرکزی مراجعه کنند نیز با توجه به عدم تمکن مالی این نهاد در نهایت شاهد چاپ پول و تکرار چرخه تورم خواهیم بود.

از سوی دیگر بانک‌ها به دلیل پایین بودن میزان سودآوری وام‌های مسکن تمایل زیادی برای مشارکت در این این‌گونه مصوبات را ندارند و پروژه‌های تجاری را ترجیح می‌دهند.

مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه‌ و شهرسازی در این باره گفته است در سال اول اجرای قانون جهش تولید مسکن، ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات نهضت ملی مسکن و در سال دوم نیز ۵۴۸ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها ابلاغ شد، اما بانک‌ها تا کنون حدود ۱۱۱ هزار میلیارد تومان قرارداد شامل تسهیلات در قالب خودمالکی، نهضت ملی مسکن، مسکن روستایی و ودیعه مسکن به متقاضیان امضا کرده‌اند.

همچنین آمارها نشان می‌دهد در سال اول ۱۸ درصد و در سال دوم نیز ۱۷ درصد از تکلیف قانونی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن محقق شده است. در مجموع عملکرد تسهیلات‌دهی نظام بانکی به نهضت ملی مسکن ۱۷.۵ درصد بوده است.

 

پیام بگذارید