دپارتمان املاک یعنی چه و چه تفاوتی با آژانس معمولی دارد؟

این روزها بیش از نیمی از خریداران و مستاجران به جستجوی آنلاین خانه میپردازند. البته اینکه جستجوی خانه به صورت آنلاین آغاز میشود، به این معنی نیست که مردم به آژانسها و مشاوران املاک مراجعه نمیکنند. در واقع گفته شده که ۸۷٪ از مردم برای انجام معاملات ملکی از مشاوران املاک یا دپارتمانهای املاک کمک میگیرند. اگر نمیدانید که دپارتمان املاک با آژانس املاک معمولی و کفی چه تفاوتی دارد، این مقاله را در آکادمی املاک دیوار از دست ندهید.
آژانسهای املاک و مستغلات چه کاری انجام میدهند؟
بنگاههای املاک و مستغلات با داشتن مجوز از سوی دولت، میتوانند فعالیت داشته باشند. بنگاههای املاک، فهرستی از فایلهای فروشی، رهن و اجاره را تهیه میکنند. در آژانسهای املاک، مشاوران حضور دارند که آمادهٔ خدمترسانی به مشتریان هستند. مشاوران املاک به خریداران کمک میکنند تا روند معاملات به خوبی پیش برود. همچنین برخی مشاوران کارهای متنوع اداری مشتریان را نیز برای قرارداد بهتر انجام میدهند. امروزه علاوه بر موارد مرسوم، معمولاً آژانسهای املاک و مستغلات، فایلهای خود را در پلتفرمهای آگهی مانند دیوار و شبکههای اجتماعی به صورت آنلاین معرفی میکنند. به در مجموع، وظایف آژانسهای املاک صرفنظر از کفی یا دپارتمانی بودن در موارد زیر دیده میشود:- یافتن ملک مناسب برای خریدار و مستاجر
- یافتن مشتری مناسب برای مالک
- انجام مذاکرات لازم برای معاملات
- مشاوره در قیمتگذاری
- ارزیابی املاک
- بازاریابی برای فایلها
دپارتمان املاک چیست؟
دفترهای مشاور املاک و به طور کلی آژانسهای املاک سنتی، به لحاظ ساختاری و ظاهری کوچکتر و متفاوتتر از دپارتمانهای املاک هستند. دپارتمانهای املاک در واقع یک سازمان بزرگتر محسوب میشوند. آژانس املاک دپارتمانی از بخشهایی تشکیل شده که در هرکدام کارمندان متخصصی خدمترسانی میکنند. دپارتمانهای املاک توسط مدیران ارشد هدایت و مدیریت میشوند. هدف اصلی دپارتمانها تخصصی کردن فعالیتها، سادهسازی کردن فعالیتها، بالا رفتن راندمان کاری و نظارت دقیقتر بر عملکردها است. نکته مهم اینکه فعالیت آژانسهای دپارتمانی معمولا محدود به یک محله یا منطقه نیست. آنها اکثرا کل شهر را پوشش میدهند و حتی با راهاندازی شعبه در شهرهای دیگر، فعالیتهای کشوری دارند. پیدا کردن مشتری و فایل در بسیاری از دپارتمانها، از منابع آنلاین انجام میشود. درنتیجه مهارت فایل یابی مشاوران برای کار در دپارتمانهای املاک، الزامی است. دپارتمانهای املاک شامل بخشهای زیر میشوند:- تجاری
- مسکونی
- اداری
- بازاریابی دیجیتال
- امور مشتریان
- دارایی و سرمایهگذاری
- مدیریت تسهیلات
- انجام قراردادها
- منابع انسانی و مدیر
واحد فروش و اجاره تجاری و مسکونی
دپارتمانهای املاک به صورت تخصصی به مشتریان هر بخش رسیدگی میکنند. به عبارتی مدیران دپارتمان املاک به خوبی میدانند که فروش، رهن و اجاره واحدهای مسکونی و تجاری با یکدیگر تفاوت دارد. به صورتی که مشاوران هربخش باید اطلاعات و مهارت مخصوص به آن حوزه را داشته باشند تا معاملاتی که در آژانس دپارتمانی صورت میگیرد، نتیجهبخشتر باشند.واحد بازاریابی و مالی در دپارتمان املاک
بخش مدیریت مالی و سرمایهگذاری در آژانس دپارتمانی به توسعه تجاری سازمان مشغول میشود. به صورتی که با برآورد مناسب از هزینهها و بودجهٔ در دسترس، اقداماتی را در جهت رشد دپارتمان املاک انجام دهند. به طور مثال بخش مالی و سرمایهگذاری املاک متناسب با روند اقتصادی جامعه و تحلیلهایی که از بازار مسکن به دست میآورند، روی سرمایهگذاری و افزایش درآمد آژانس تمرکز و برنامهریزی میکنند در بخش بازاریابی دیجیتال، متخصصانی حضور دارند که استراتژیهای مناسب برای تبلیغات آژانس را طراحی و برنامهریزی میکنند. بخش مالی و سرمایهگذاری میتواند از طریق بازاریابی دیجیتال اهداف مالی خود را به ثمر برسانند.