koochAdmin 1402/01/28 0 نظر

خانه بخریم یا نه؟

خانه

قیمت خانه طی چند ماه گذشته روندی افزایشی را پشت سر گذاشته است. با این حال اما هنوز فصل معاملات مسکن رسما آغاز نشده و گفته می‌شود این بازار از نیمه‌های اردیبهشت با موج تازه‌ای از افزایش قیمت روبروست. بر همین اساس این پرسش مطرح می‌شود که آیا هم‌اکنون زمان خوبی برای ورود به بازار مسکن محسوب می‌شود؟

به نقل از تجارت‌نیوز،
متقاضیان مسکن این روزها با پرسش مهمی روبرو هستند؛ آیا اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازار است یا بهتر است مدت بیشتری دست نگه دارند؟ این پرسش مشترک متقاضیان مصرفی و سرمایه‌گذاری در بازار مسکن است. در آستانه فصل معاملات مسکن آنها می‌خواهند بدانند چه زمانی به بازار ورود کنند تا هم ضرر کمتری ببینند، هم در مدت کوتاهی به سرمایه اصلی آنها افزوده شود و هم به خانه ایده‌آل خود دست یابند.

یک مشاور املاک در این باره می‌گوید: «اگر کسی پول آماده داشته است، بهتر بود قبل از عید خرید می‌کرد اما حالا هم دیر نیست و تورم و گرانی در این بازار اصولا بعد از اردیبهشت‌ماه خود را نشان می‌دهد.»

بازار مسکن طی چند ماه اخیر روندی صعودی را پشت سر گذاشته است؛ آخرین گزارش از تحولات بازار مسکن را مرکز آمار ایران در دی‌ماه منتشر کرده که بر اساس آن، متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران به حدود 55 میلیون تومان رسیده بود. کارشناسان معتقدند طی چندماه پایانی سال گذشته و یک ماهه نخست سال جدید نیز قیمت‌ها در همین مسیر افزایشی قرار داشته و این شیب را ادامه می‌دهد.

زمزمه افزایش قیمت مسکن تا آنجا بالا گرفته است که حتی برخی از مشاوران املاک معتقد هستند بهتر است خریداران در صورت داشتن سرمایه کافی در همین چند روز مانده تا پایان فروردین‌ماه خانه مناسب خود را پیدا و آن را خریداری کنند.

پیمان مولوی، اقتصاددان نیز پیش از این به تجارت‌نیوز گفته بود: «اگر فردی سرمایه برای خرید مسکن دارد بهتر است اولین خانه را هر جا که توانست بخرد، چون با این روند هر روز از خانه‌دار شدن بیشتر فاصله می‌گیریم.»

کاهش فروشندگان در بازار مسکن

چشم‌انداز افزایشی در بازار مسکن البته عواقب دیگری نیز در پی دارد؛ به طور مثال یکی دیگر از صاحبان بنگاه‌های املاک به تجارت‌نیوز می‌گوید: «این‌گونه که تورم بالا رفته است، قاعدتا قیمت ملک هم افزایش پیدا می‌کند. این روزها خریدار وجود دارد، ولی فروشندگان ترجیح می‌دهند مدتی خانه خود را نگه دارند تا با شروع فصل معاملات بتوانند آن را گران‌تر بفروشند.»

چه زمانی به بازار مسکن ورود کنیم؟

حسن محتشم، کارشناس بازار مسکن و عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران نیز در این باره به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به بودجه 1402 که حدود 40 درصد تورم در آن پیش‌بینی شده است، اگر کسی امکان خرید دارد بهتر است در حال حاضر اقدام کند، زیرا با افزایش قیمت و تورمی که در پیش است مسکن هم تحت تاثیر اقتصاد کلان قرار می‌گیرد و رو به افزایش خواهد بود.»
او ادامه داد: «اکنون که ابتدای سال 1402 است و هنوز آثار تورمی سال جدید روی مسکن سقف خود را نشان نداده است قاعدتا خرید به نفع متقاضیان خواهد بود.»

ورود سوداگران به بازار

اکنون با گرانی‌های اخیر مسکن و کاهش قدرت خریداران غالب  متقاضیان این بازار را کسانی تشکیل می‌دهند که قصد سرمایه‌گذاری دارند و نه سکونت. محتشم در این مورد توضیح داد: «اکنون افراد کمی می‌توانند به مسکن مورد نیاز دست پیدا کنند، زیرا قدرت خرید لازم را ندارند و به جای آن تقاضای سرمایه‌ای وارد بازار می‌شود.»

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران اضافه کرد: «تا زمانی که دولت اقتصاد را به تولید هدایت نکند و نقدینگی‌های سرگردان را به سمت تولید نبرد این سرمایه‌ها به سمت بازارهایی مثل سکه، ارز، بورس و مسکن سرازیر می‌شوند؛ این تقاضای سرمایه‌ای به هر حال تقاضاست و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.»

چشم‌انداز بازار مسکن

محتشم همچنین در مورد پیش‌بینی خود از بازار مسکن در ماه‌های آینده بیان کرد: «بازار مسکن تابع اقتصاد کلی کشور است، وقتی شرایط عمومی اقتصاد با تورم روبه‌روست، قیمت نهاده‌های ساختمانی افزایش پیدا می‌کند؛ امسال دولت دستمزدها را نیز بین 20 تا 30 درصد افزایش داده است. طبیعتا دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز قیمت خدمات را بالا می‌برند مثلا شهرداری که عوارض خود را بین 25 تا 30 درصد در تهران افزایش داده است.»

او ادامه داد: «این موارد به علاوه ارزش افزوده باعث می‌شود قیمت مسکن تمام‌شده نسبت بالاتری با توجه به گذشته داشته باشد. این وضعیت در نهایت به مصرف‌کننده انتقال پیدا می‌کند.»

آن‌طور که به نظر می‌رسد بازار مسکن در سال جاری تحرکات تازه‌ای را آغاز کرده و به تدریج شاهد افزایش بیشتر قیمت خواهد بود. به این ترتیب متقاضیان سرمایه‌ای و مصرفی مسکن باید مترصد بهترین فرصت برای ورود به این بازار و خرید خانه در بهترین قیمت باشند.

گروه بزرگ کوچ

پیام بگذارید