koochAdmin 1401/10/15 0 نظر

وام مسکن در تهران چقدر هزینه دارد؟

مالیات

وام مسکن یکی از تسهیلاتی است که دولت برای خریداران ملک پرداخت می‌کند؛ اما حالا هزینه دریافت و خرید اوراق تسه تا حدی بالا رفته است که برخی متقاضیان از دریافت وام منصرف می‌شوند.

وام‌های مسکن تا همین چند سال گذشته حدود ۸۰ درصد از هزینه خرید ملک را پوشش می‌دادند اما حالا با افزایش بی‌رویه قیمت مسکن به‌ویژه در شهر تهران دایره شمول این وام‌ها برای خرید مسکن تا ۳۰ درصد و حتی کمتر از آن کاهش پیدا کرده است.

یکی از این وام‌های مسکن تسهیلاتی است که با خرید اوراق تسه پرداخت می‌شود و از تیرماه ۱۴۰۱ هزینه دریافت آن در شیبی افزایشی قرار گرفته است.

 

هزینه دریافت وام مسکن

مجردها برای دریافت ۲۸۰ میلیون تومان وام ملزم به خرید ۴۰۰ برگه و متاهل‌ها ملزم به خرید ۸۰۰ ورق تسه هستند و هزینه هر برگه از این اوراق تقریبا ۱۲۰ هزار تومان است.

بنابراین مجردها ۴۸ میلیون تومان و متاهل‌ها ۹۶ میلیون تومان باید برای این منظور بپردازند. این در حالی است که برخی شعب بانک‌ها تعداد برگه‌ها را بیشتر از این حد اعلام می‌کنند.

طبق تحقیقات میدانی تجارت‌نیوز هزینه اوراق تسه تنها هزینه برای دریافت این وام نیست. متقاضیان باید در محضرخانه‌ها هم هزینه‌ای بین ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان برای تحویل سند رهنی پرداخت کنند.

 

مراحل اخذ وام مسکن در بانک‌ها

برخی متقاضیان وام مسکن معتقدند مراحل اخذ این تسهیلات در بانک‌ها هم سخت و هم زمانبر است. برخی شعب فیش حقوقی، کارت پرسنلی، بیمه و نامه کسر از حقوق درخواست می‌کنند و در صورت نداشتن این مدارک متقاضی جزو واجدین دریافت این وام محسوب نمی‌شود.

همچنین در سایت‌ها سود وام مسکن ۱۸ درصد ذکر شده، اما در قراردادی که بانک‌ها تحویل می‌دهند این رقم ۱۸/۵ درصد نوشته شده است.

 

جزئیات وام مسکن

این وام برای مجردهای تهرانی ۲۸۰ میلیون، متشکل از ۲۰۰ میلیون تومان وام مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله است و برای متاهل‌های ساکن تهران به ۴۸۰ میلیون تومان می‌رسد؛ ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام اجاره در این وام پرداخت می‌شود.

این مبلغ برای متاهل‌ها در مراکز استان‌ حداکثر ۳۲۰ میلیون تومان وام همراه با ۶۴۰ اوراق در نظر گرفته شده است. مجردها نیز در مراکز استان ۱۶۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند که برای آن باید ۳۲۰ برگه خریداری کنند.

سقف ارائه تسهیلات در سایر مناطق شهری کشور شامل شهرهایی با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر و کمتر، برای مجردها ۱۲۰ میلیون تومان و برای زوجین نیز ۲۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. حداکثر زمان برای پرداخت آن هم ۱۲ سال است.

 

انصراف متقاضیان از اخذ وام

هزینه مادی بالا و زمان طولانی دریافت این وام، سبب شده است که تعداد زیادی از متقاضیان از گرفتن آن منصرف شوند.

از طرفی هزینه‌ خرید مسکن در کشور تا حدی بالا رفته است که به‌ نظر می‌آید پرداخت این وام‌ها کمکی برای حل مشکلات خریداران خانه به ویژه در شهر تهران نمی‌کند.

 

گروه بزرگ کوچ

پیام بگذارید