koochAdmin 1401/08/10 0 نظر

رکود در بازار مسکن

بررسی آماری معاملات مسکن در مهرماه نشان می‌دهد شاخص حجم معاملات به روند نزولی خود ادامه داده و نسبت به شهریورماه عقبگرد ۲/۱۰ درصدی را ثبت کرده است و بازار مسکن دچار رکود شده است.

به نقل از تجارت نیوز ،بررسی آمارهای بازار ملک نشان می‌دهد هر روز بیش از گذشته میل و رغبت خریداران برای ورود به معاملات مسکن از بین می‌رود. بر اساس گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن، در شهریورماه ۶ هزار واحد مسکونی در شهر تهران معامله شده بود. این رقم در مردادماه ۷ هزار و ۸۰۰ مورد معامله بوده و حالا در مهرماه به ۵ هزار و ۴۱۶ مورد رسیده است.

بر همین اساس رکوردشکنی تعداد معاملات مسکن در هفت ماهه سال جاری همچنان متعلق به خردادماه با ثبت ۱۳ هزار و ۹۰۰ مورد معامله است که البته می‌توان این رکوردشکنی را با ورود به فصل سنتی خرید و فروش و رهن و اجاره مرتبط دانست. حالا اما با ثبت معاملات ۵ هزار تایی در مهرماه به نظر می‌رسد بازار ملک از لحاظ تعداد معاملات به کف امسال نزدیک شده است. کف معاملات در سال جاری متعلق به فروردین ماه با ثبت ۳ هزار و ۴۰۰ مورد بوده است.

کاهش شیب نزولی شاخص معاملات مسکن

نکته دیگر اما کاهش شیب نزولی شاخص معاملات مسکن در مهرماه نسبت به شهریورماه است؛ در حالی که طی شهریورماه معاملات بازار ملک نسبت به مردادماه ۲۲٫۹ درصد افت کرده بود اما این رقم در مهرماه به ۲/۱۰ درصد رسیده است. با این حال اما روند نزولی معاملات طی ماه های اخیر یک روند مداوم بوده است.

در فروردین ماه که به دلیل تعطیلات نوروزی بازار مسکن نیمه تعطیل بوده، حجم معاملات کاهش ۹/۴۹ درصدی نسبت به اسفندماه سال گذشته ثبت کرده است. با این حال اما در اردیبهشت ماه ورق بازار مسکن برگشته است و ۱۰ هزار و ۵۰۰ مورد معامله ثبت شده که حاکی از رشد چشمگیر ۱/۲۰۶ درصدی تعداد معاملات نسبت به فروردین ماه بوده است. روند صعودی معاملات در خردادماه هم ادامه یافته اما از تیرماه بدین سو، تعداد معاملات مسکن کاهشی شده است. در تیرماه حجم معاملات مسکن نسبت به ماه قبل کاهش ۸/۲۵ درصدی را ثبت کرد.

در ماه بعد یعنی مردادماه تعداد معاملات نسبت به ماه قبل باز هم کاهش یافت و افت ۲۴ درصدی را به ثبت رساند. این روند در شهریورماه و مهرماه هم ادامه یافته به ترتیب ۹/۲۲ درصد و ۲/۱۰ درصد را ثبت کرده است. با این حال اما بررسی این ارقام نشان می دهد تعداد معاملات اگر چه در یک مسیر نزولی قرار گرفته اما هر ماه از شیب آن کاسته شده است.

افت و خیز معاملات فصلی

اگرچه از تیرماه به این سو حجم معاملات به صورت ماهانه کاهش را ثبت کرده اما به رغم افزایش قیمت ملک در سال جاری، طی ۵ ماه نخست سال تعداد معاملات نسبت به مدت مشابه قبل رشد نشان می دهد. در فروردین ماه میزان رشد تعداد معاملات نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۷/۶۳ درصد با رشد قیمت بیش از ۱۶ درصدی بوده است.

در اردیبهشت ماه هم این شاخص رقم ۴/۱۶۶ درصد را با رشد بیش از ۲۶ درصدی قیمت ها ثبت کرده است. تعداد معاملات در خردادماه هم نسبت به خردادماه سال قبل رشدی معادل ۹/۱۷۱ درصد با رشد قیمت ۲۳ درصدی داشته است. این روند در تیرماه هم ادامه یافته تا تعداد معاملات ۱۰۳ درصد رشد را نسبت به تیر ماه سال ۱۴۰۰ با تورم ۳۸ درصدی ثبت کند. در همین حال در مردادماه هم با تورم ۳۸ درصدی قیمت مسکن، استقبال خریداران از بازار ملک بیشتر از ماه مشابه سال قبل بوده و ۳/۴۲ درصد رشد داشته است. این روند اما از شهریورماه و با قرار گرفتن در آستانه فصول سرد سال کاهشی شده است.

به نحوی که در شهریورماه تعداد معاملات ملک نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۵/۲۲ درصد افت داشته و در مهرماه نیز عقبگرد ۱ درصدی را نسبت به مهرماه ۱۴۰۰ ثبت کرده است. طی این دو ماه قیمت مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب بیش از ۳۶ و ۳۸ درصد رشد داشته است. بر همین اساس باید برای تحلیل این افت و خیز به تغییر فصل و پایان یافتن بازه سنتی معاملات بیش از تحولات قیمتی وزن داد چرا که حتی تورم ماهانه مسکن هم روندی کاهشی داشته است.

گروه بزرگ کوچ

پیام بگذارید