koochAdmin 1401/08/02 0 نظر

شرایط سرمایه‌گذاری در صندوق‌ املاک و مستغلات

رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار توضیحاتی را درمورد صندوق‌ املاک و مستغلات ارائه کرد.

سیاوش پرویزی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پذیره‌نویسی صندوق‌ املاک و مستغلات بازار سرمایه اظهار کرد: صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات در دارایی‌های واقعی سرمایه گذاری می کند، در حالی که سایر صندوق‌های سرمایه گذاری در دارایی‌های مالی سرمایه گذاری می کنند. همچنین بر اساس قانون مالیات های مستقیم و غیر مستقیم، کلیه درآمدهای صندوق های سرمایه گذاری معاف از مالیات هستند و بر اساس قانون بودجه، نقل و انتقال املاک به صندوق املاک و مستغلات نیز معاف از مالیات است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران علاوه بر اینکه از افزایش قیمت املاک منتفع می شوند، اجاره‌های دریافتی از مستاجران هم بین دارندگان واحدهای سرمایه گذاری تقسیم خواهد شد، گفت: این صندوق‌ها ساختارهای قابل معامله دارند و خرید و فروش واحدهای سرمایه گذاری آن ها از طریق کارگزاری صورت می گیرد. از سوی دیگر به دلیل وجود رکن بازارگردان، واحدهای سرمایه گذاری از نقدشوندگی بالایی برخوردار هستند.

رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با توجه به اینکه این صندوق ها مدیر بهره برداری دارند، املاک و مستغلات به صورت حرفه ای مدیریت می شوند. همچنین صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات امکان استفاده از تسهیلات بانکی را دارند.

پرویزی نژاد بر این نکته تاکید کرد که با توجه به روند قیمت مسکن در طول سال ها و دهه های گذشته انتظار می رود ریسک کمتری متوجه دارندگان واحدهای سرمایه گذار شود.

آغازه پذیره‌نویسی نخستین صندوق املاک و مستغلات

بر اساس این گزارش، پذیره‌نویسی نخستین صندوق املاک و مستغلات از امروز (سه‌شنبه ۱۹ مهر ماه) کلید می‌خورد و معاملات ثانویه واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق پس از اتمام عرضه و اخذ مجوز فعالیت صندوق آغاز خواهد شد. بر اساس اطلاعیه فرابورس، صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان عرضه‌کننده معرفی شده است. همچنین، ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار ریال، تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز و عادی ۱۵ میلیون واحد و حداقل تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری عادی قابل عرضه ۳۰ میلیون واحد عنوان شده است.

فعالیت اصلی صندوق، جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و اختصاص آن به خرید و تملک دارایی‌های غیرمنقول موضوع سرمایه‌گذاری، اجاره دادن املاک و مستغلات در تملک، فروش دارایی‌های غیرمنقول موضوع سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق های املاک و مستغلات و صندوق‌های زمین و ساختمان و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار شرکت‌های ساختمانی پذیرفته شده در بورس است.

فعالیت فرعی صندوق نیز سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار رهنی، سرمایه‌گذاری در واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سرمایه‌گذاری در سایر ابزارهای مالی در اوراق بهادار با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی و گواهی سپرده بانکی و دریافت تسهیلات است. صندوق، عواید ناشی از این فعالیت را بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌کند.

گروه بزرگ کوچ

پیام بگذارید