koochAdmin 1401/07/25 0 نظر

خانه در تهران متری چند؟

ایسنا نوشت: واسطه‌های ملکی از تشدید رکود معاملات مسکن درپی کاهش انتظارات تورمی و افت توان طرف تقاضا در مهرماه خبر می‌دهند.

بررسی‌های میدانی از ادامه‌ی کسادی بازار مسکن شهر تهران حکایت دارد. رکود معاملات که از سه ماه قبل آغاز شده تشدید شده است. واسطه‌های ملکی می‌گویند که محدودیت‌های اینترنت هم به کاهش معاملات ملک منجر شده است.

سرعت رشد قیمت‌ها نیز با رکود معاملات به طور چشمگیری کاهش یافته و به صفر متمایل شده است. کما این‌که رشد ماهیانه قیمت مسکن شهر تهران در شهریورماه ۱.۱ درصد بود که پایین‌ترین رقم از اردیبهشت تا کنون محسوب می‌شود.

با وجود تورم ۴۲ درصدی شهریورماه، رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی و کاهش ۴۶ درصدی ساخت و ساز در تهران، پیش‌بینی اغلب کارشناسان این بود که بازار ملک در نیمه دوم سال جاری با ثبات همراه باشد. درحال حاضر هردو طرف عرضه و تقاضا در بازار مسکن کم تحرک اند و نوعی آرامش در این بازار حکم فرماست.

نگاهی به آمار بازار مسکن شهر تهران در شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ روند کاهشی معاملات از خرداد به بعد را نشان می‌دهد؛ فروردین ۳۴۲۷ معامله، اردیبهشت ۱۰ هزار و ۴۹۰ معامله، خرداد ۱۳ هزار و ۸۷۴ معامله، تیرماه ۱۰ هزار و ۲۹۴ معامله، مردادماه ۷۸۲۵ معامله و شهریورماه ۶۰۳۳ معامله.

در مقطع کاهش قیمت واقعی مسکن هستیم

مهدی روانشادنیا ـ کارشناس بازار مسکن در تحلیل شرایط موجود به ایسنا گفت: برای ثبات نسبی بازار مسکن می‌توان دو دلیل عمده عنوان کرد؛ اولا مسکن در استطاعت همه اقشار نیست. در نتیجه برخی گروه‌ها از این بازار خارج می‌شوند. در چنین شرایطی قیمت اسمی مسکن افزایش می‌یابد ولی همپای تورم رشد نمی‌کند که به معنای کاهش تدریجی قیمت واقعی مسکن است.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: نوع رفتاری که بازار مسکن دارد بدین صورت است که بعد از یک دوره جهش دچار چسبندگی قیمت می‌شود. طی سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ قیمت مسکن به اندازه کافی افزایش یافته که این مانع از رشد بیشترش می‌شود اما کاهش اسمی هم پیدا نمی‌کند.

روانشادنیا خاطرنشان کرد: از آذرماه سال ۱۳۹۶ که شروع فرآیند رشد بازار مسکن بود تا امروز متوسط قیمت خانه در شهر تهران تقریبا ۱۰ برابر شده و بازار ارز، مقداری کمتر از این عدد رشد داشته است. در واقع به اندازه‌ای که پول کاهش ارزش داشته قیمت آپارتمان نیز افزایش یافته و نرخ دلاری مسکن به اندازه قیمت دلاری آذر ۱۳۹۶ است.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره کاهش شدید ساخت و ساز در شهر تهران گفت: بخش مسکن در ایران یکی از خصوصی‌ترین بخش‌های اقتصاد است. در حالی که در کشورهای پیشرفته این حوزه، یکی از دولتی ترین بخشها محسوب می‌شود. تعیین‌کننده بودن بخش خصوصی در بازار مسکن ایران منجر به این می‌شود که با هر دوره رکود شاهد کاهش ساخت و ساز باشیم و تبعات آن در سالهای بعد خود را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: تبعات کاهش ساخت و ساز طبیعتا در آینده خود را نشان می‌دهد. ممکن است تا دو سال آینده مجددا تحولی در فضای تقاضای بازار مسکن ایجاد شود و تعداد واحدهایی که امروز پروانه می‌گیرند جوابگوی نیاز بازار نباشند.

هر متر خانه در تهران ۴۳.۲ میلیون تومان

بنابراین گزارش، متوسط قیمت هر متر خانه در تهران به ۴۳.۲ میلیون تومان رسید که افزایش ۱.۱ درصد نسبت به ماه قبل و ۳۶.۳ درصد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل را نشان داد. این کمترین میزان افزایش ماهیانه قیمت از فروردین سال جاری تا کنون بود. درخصوص معاملات نیز فرآیند کاهش خرید و فروش که از تیرماه شروع شده بود ادامه یافت. طبق اعلام بانک مرکزی، شهریور امسال ۶۰۳۳ فقره معامله مسکن در تهران منعقد شد که از کاهش ۲۳ و ۲۲.۵ درصد به ترتیب نسبت به مرداد امسال و شهریور پارسال حکایت دارد.

گروه بزرگ کوچ

پیام بگذارید