koochAdmin 1401/07/17 0 نظر

مالیات بر خانه‌های خالی کارساز نبود

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: وضع مالیات بر خانه‌های خالی تاثیر گذار نبود زیرا عدد مالیات‌ها کم بود.
به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که بانک‌ها تبدیل به سوداگران بازار مسکن شده‌اند، گفت: به دلیل عدد کم مالیات، قانون مالیات بر خانه‌های خالی کارایی ندارد.
به نقل از تسنیم، محمدرضا رضایی کوچی با یادآوری این‌که برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی سامانه‌ای‌ تعریف و خانه‌ها شناسایی شد، اظهار کرد: علاوه بر مواردی از جمله برق، آب و تلفن، وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی خانه‌های خالی رصدهایی را انجام داد.

وی ادامه داد:‌ سپس روی این‌ها راستی‌آزمایی صورت گرفته و به مالکان پیامک ارسال کردند مبنی بر این‌که واحد مسکونی شما، خالی از سَکنه بوده و مشمول قانون مالیات می‌شوید، در غیر اینصورت مستندات مربوط به خالی نبودن را ارائه کنید.
وی یادآور شد:‌ از یک میلیون خانه‌ خالی که پیش‌تر شناسایی شده بود، ۶۰۰ هزار واحد برای پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این‌که شاید در این ۶۰۰ هزار واحد درصدی‌ هم که البته خیلی قابل توجه نیست، اشتباه صورت گرفته باشد، اضافه کرد: این ظرفیت وجود دارد که دوباره به مجموعه وزارت راه و شهرسازی چه مکتوب چه رصد فضای مجازی موضوع را ارتباط دهند و آنها مکلفند اعتراض مالکان را در سامانه بررسی و راستی آزمایی کنند و اگر غیر از این باشد، اصلاحیه‌های لازم انجام شود.
رضایی گفت: در مواقعی هم ممکن است برای مالک قبض مالیاتی صادر شده باشد، در این‌صورت مالک می‌تواند برای پیگیری اعتراض خود به وزارت راه و شهرسازی مراجعه کند چون “تشخیص” با این وزارتخانه است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اخذ مالیات تاثیری روی بازار مسکن مخصوصا به لحاظ قیمت می‌گذارد یا خیر، اظهار کرد: اگر مالیات آنقدر سنگین باشد که مالک مجبور شود ملک خود را اجاره دهد، قطعا در بازار مسکن تاثیرگذار خواهد بود و هدف قانونگذار تامین می‌شود. همه نگاه قانونگذار این بوده که به‌گونه‌ای مالیات ببندیم که حتما صاحب خانه خانه‌اش را وارد بازار مسکن کرده و به تبع آن به تعادل بازار مسکن منتج می‌شود.

وی در عین حال افزود: اما به نظر می‌رسد اخذ مالیات در بخش مسکن خیلی کمک کننده نبوده که احتمالاً دلیل آن به عدد کم مالیات برمی‌گردد. در شرایطی که قیمت‌ مسکن افزایش یافته، مالک ترجیح می‌دهد خانه‌ نوسازش را وارد بازار نکند و مالیات اندک خانه خالی را پرداخت کند.

وی با تاکید بر این‌که عدد قابل توجهی از خانه‌های خالی برای بانک‌هاست، تصریح کرد:‌ واحدهای مسکونی بانک‌ها عمدتا لوکس است. بانک‌ها به جای این‌که منابع مالی را به سمت تولید و اشتغال بیاورند ببرند، خانه‌های بزرگ و خوب برای خود می‌سازند. واقعیت آن است که بانک‌ها به سمت سوداگری مسکن رفته و این قیمت مسکن را بالا می‌برد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان “فضای شهرنشینی محدود است و تا بی‌نهایت یک فضا را نداریم” گفت: این فضا را یک عده‌ای اشغال می‌کنند، وقتی محدودیتی باشد که دیگر قابل افزایش هم نداشته باشد، واحدهای مسکونی را به هر قیمتی دلش بخواهد می‌فروشد. مثلا می‌خواهم در این محدوده باشم فرق نمی‌کند این باعث می‌شود قیمت‌ها سرسام‌آور افزایش پیدا کند.

گروه بزرگ کوچ

پیام بگذارید