koochAdmin 1401/06/29 0 نظر

خرید خانه وقفی

وقف به چه معناست؟
زمین و ساختمان بیشترین اموالی هستند که وقف میشوند. مالک معمولا اموال خود را برای امور خیریه، مذهبی و یا پزشکی وقف می کند. اموال که وقف می شوند به هیچ وجه قابلیت فروش ندارند. اما گاهی شرایطی به وجود می آید که میتوان اموال را به شخص دیگری انتقال داد. برای مثال در صورتی که ملک وقف شده خراب شود یا در معرض خرابی قرار گیرد به گونه ای که آبادانی آن مشکل باشد، اینگونه اموال وقفی را میتوان به شخص دیگری واگذار کرد. اموال وقفی به دو دسته خاص و عام تقسیم میشوند.

وقف عام
وقف عام همانگونه که از اسمش پیداست، وقف این دسته از اموال به گونه ای است که عموم مردم بتوانند از آن بهره مند شوند. به عنوان مثال وقف زمین برای ساخت مسجد یک وقف عام محسوب میشود.

وقف خاص
هنگامی که شخصی تصمیم دارد قبل از فوت دارایی خود را به شخص خاصی برای مثال یکی از بستگان یا مکان خاصی مانند یک روستا وقف کند.

 

نکات مهم در خصوص خرید خانه وقفی

  1. در بیشتر مواقع هنگام نقل و انتقال ملک، خریدار این ترس را دارد که شاید بعدها چند مالک برای ملک پیدا شود. از نکات مثبتی که خرید خانه وقفی دارد این است که در آینده کسی نمی تواند ادعا کند مالک زمین است. در نتیجه این نوع ملک به دلیل قیمت پایین گزینه مناسبی برای خرید به شمار می آید.
  2. از نکات مهمی که هنگام خرید ملک وقفی باید به آن توجه داشت، شناخت صاحب اصلی زمین و مکانی که خانه به آن وقف شده است. چنانچه ملک وقف عام باشد باید مکان آن مشخص شود. اگر وقف خاتص باشد باید شخصی که خانه به آن وقف شده است مشخص شود. چرا که لازم است برای پرداخت اجاره یا خرید و فروش با متولیان سر و کار داشته باشید.
  3. اجاره یا خرید اموال وقفی با معمولی چندان تفاوت ندارد. تنها تفاوت در اجاره اینگونه خانه ها آن است که مالک جدید طی یک قرارداد 5 ساله باید مبلغی را به عنوان اجاره به متولی پرداخت کند. هنگام خرید اموال وقفی نیز مالک جدید باید مبلغی را به شهرداری پرداخت کند.

گروه بزرگ کوچ

پیام بگذارید