koochAdmin 1401/07/23 0 نظر

هشدار مهم درباره فروش متری ملک در بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: فروش متری ملک در بورس بیشتر از آنکه به شفافیت بازار مسکن کمک کند در این شرایط اقتصادی کشورمان به افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود و تقاضای سفته‌بازانه را بالا می‌برد.

به گزارش اقتصادنیوز ، مهدی سوری در گفت وگو با ایلنا درباره ورود صندوق املاک و مستغلات به بازار سرمایه و امکان فروش متری املاک در بورس اظهار داشت: اینکه معاملات املاک و مستغلات در بستر یک پلتفرمی انجام شود، اقدام شدنیِ خوبی است اما معتقدم نمی‌توان عنوان آن را معاملات بورسی دانست چراکه مکانیزم معاملات در بورس و کشف قیمت‌ها باید براساس رقابت باشد اما در این معاملات، مکانیزم رقابت به سمت خریدار است و نه فروشنده.

وی ادامه داد: در این معاملات در سمت عرضه با محدودیت‌هایی مواجه هستیم و به این گونه نیست که عرضه کنندگان در برابر تقاضاکنندگان تعدد داشته باشند که همین تعدد در عرضه و تقاضا منجر به ایجاد قیمت رقابتی و کشف قیمت شود. در واقع در ذات این اقدامات و معاملات با تعریفی از تابلو معاملاتی هر بورسی داریم عموما متفاوت است اما می‌توان گفت کاربردی استفاده جانبی را دارند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گسترش فروش املاک در بورس و فروش متری املاک تاکید کرد: فروش متری در نگاه اول می‌تواند برای متقاضیان سرمایه‌گذاری املاک جذاب باشد چراکه به این افراد ابزاری داده شده با بودجه حداقلی هم متراژی را در بازار مسکن خریداری کنند و همچنین سازندگان و فروشندگان مسکن هم می‌توانند پروژه‌های خود را به صورت خرد به مردم بفروشند و جریان نقدینگی خود را قوی کنند اما این نگاه اول به موضوع است و در نگاه عمیق‌تر می‌بینیم که این فرایند می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها منجر شود.

سوری افزود: مشکل کشور در بازار املاک و مستغلات این است که ملک از ذات خود یعنی کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و یک تقاضای سفته‌بازانه در این بازار شکل گرفته است. در شرایطی که دولت‌ها از سویی نقدینگی را افزایش می‌دهند و از سوی دیگر قیمت‌های دستوری و تعزیری اعمال می‌کنند، شاید امکان کنترل قیمت‌ها با افزایش واردات وجود داشته باشد اما در این شرایط کالایی مانند قیمت مسکن که وارداتی نیست و عرضه آن محدود است، به صورت مضاعف افزایش پیدا کرده و جریان نقدینگی به این سمت می‌رود و سرمایه گذاری نادرستی شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در این شرایط نگرانی‌هایی برای فروش متری در بازار سرمایه وجود دارد، گفت: فروش متری ملک در بورس بیشتر از آنکه به شفافیت بازار مسکن کمک کند در این شرایط اقتصادی کشورمان به افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود و تقاضای سفته‌بازانه را بالا می‌برد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دولت به جای اینکه فروش متری را درقالب صندوق‌های زمین ساختمان یا در قالب صندوق های متری در املاک احداث نشده و نه به صورت یونیکی به اجرا برساند که باعث افزایش تولید می‌شود، این معاملات را در قالب پروژه‌های آماده به اجرا می‌رساند که این خود منجر به افزایش تقاضای سرمایه‌ای می‌شود.

سوری تاکید کرد: این روند فروش متری املاک منجر به تحریک تقاضا می‌شود و شاید سازندگان در کوتاه مدت با این فرایند بتوانند به جریان نقدینگی خوبی دسترسی داشته باشند و سرمایه‌ای عده‌ای هم به سمت بخش ساختمان هدایت می‌شود اما در نهایت تقاضای سفته بازانه منجر به رشد قیمت‌ها شده و به ضرر بازار مسکن خواهد بود.

گروه بزرگ کوچ

پیام بگذارید