koochAdmin 1401/10/04 0 نظر

هزینه اوراق مسکن پایین آمد

هزینه اوراق مسکن نسبت به اواسط آذرماه کمی کاهش داشته است و متاهل‌های تهرانی برای اخذ این وام باید بیش از ۱۰۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

 

تسه یا اوراق امتیاز تسهیلات مسکن، اوراق بهاداری است که در بازار عادی فرابورس ایران معامله می‌شود و منتشرکننده آن بانک مسکن است. این اوراق به صاحبان حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز بانک مسکن تعلق می‌گیرد و قابلیت معامله در بازار فرابورس را دارد.
نماد معاملاتی آن شامل کلمه “تسه” (سه حرف ابتدایی تسهیلات) و چهار عدد است. از چپ به راست، دو رقم ابتدایی این عدد مشخص‌کننده سال و دو رقم بعدی مشخص‌کننده ماه صدور آن است.برای مثال “تسه 9907” نمایانگر اوراق امتیاز تسهیلات مسکن صادرشده در مهرماه 1399 است.
با توجه به آنکه اعتبار این اوراق از زمان صدور به مدت دو سال شمسی است؛ لذا اوراقی که سررسید آن‌ها نزدیک است، با قیمت متفاوتی در بازار فرابورس معامله خواهد شد.

بررسی آخرین وضعیت هزینه اوراق مسکن حاکی از آن است که هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در فروردین سال گذشته۱۱۹ هزار و ۳۰۰ تومان، در اردیبهشت ماه ۱۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان و در خرداد ماه نیز ۱۰۸ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد.

هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر سال گذشته ۱۱۴ هزار تومان، در مرداد سال گذشته ۱۰۸ هزار و ۷۰۰تومان و در شهریور سال گذشته۱۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.

این اوراق در ماه مهر سال گذشته ۱۰۵ هزار و ۳۰۰ تومان، در آبان‌ماه ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ تومان و آذرماه ۱۰۷ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت داشتند.

اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ و بهمن سال گذشته نیز با قیمت‌های ۱۰۶ هزار و ۵۰۰ و ۱۰۵ هزار و ۹۰۰ تومان معامله می‌شود. این اوراق در سال جاری ۱۰۸ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت دارد که این گزارش بر اساس همین قیمت نوشته شده است.

 

 

گروه بزرگ کوچ

پیام بگذارید