koochAdmin 1401/06/02 0 نظر

رشد تورم ماهانه مسکن پایین آمد/اجاره بها در شروع تابستان چه تغییری کرد؟

    در تیرماه امسال، بیش از ۵۶ درصد از واحد‌های مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی معامله شد و ۵۰.۹ درصد از معاملات نیز به واحد‌های مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۳ میلیارد تومان اختصاص داشته است.
    تحولات بازار مسکن تهران در چهارمین ماه سال، امروز توسط بانک مرکزی منتشر شد. این در حالی است که روز گذشته نیز مرکز آمار ایران، گزارشی از روند معاملات و قیمت‌های مسکن ارائه کرده بود. این در حالی است که اختلاف سه میلیون تومانی متوسط قیمت مسکن بین دو گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار مشهود است.

    به گزارش تابناک اقتصادی؛ بررسی اطلاعات منتشره توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد، در پایان اولین ماه از دومین فصل سال، در حالی که بیش از ۱۰ هزار معامله خرید و فروش مسکن در تهران به ثبت رسیده است، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۱ میلیون و ۷۰۴ هزار تومان بود که حاکی از افزایش ۵.۸ درصدی نسبت به ماه قبل است. همچنین این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل، معادل ۳۸.۸ درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه تیرسال ۱۴۰۰ (معادل ۴۳.۷ درصد) به مراتب کمتر بوده و مبین کند شدن آهنگ رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن در تیرماه ۱۴۰۱ است.

    این در حالی است که در تیرماه امسال، رشد ماهانه قیمت مسکن نسبت به خردادماه ۲.۶ واحد درصد پایین آمده و بیانگر بازگشت تدریجی آرامش به بازار مسکن پس از اثرات حذف ارز ترجیحی است.


گران‌ترین و ارزان‌ترین خانه‌ها در کدام مناطق تهران است؟

    در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیش‌ترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده، معادل ۸۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۲۰ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۵ و ۵۴.۶ درصد افزایش نشان می‌دهند.

 

سهم نوساز‌ها از معاملات تیرماه

    همان طور که پیشتر اشاره شد، در تیرماه امسال، تعداد معاملات مسکن به رقم ۱۰۲۹۴ رسیده بود که نسبت به ماه قبل، ۲۵.۸ درصد کمتر بوده و نسبت به تیرماه سال قبل ۱۰۳ درصد رشد داشته است. حال بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در تیرماه سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که از مجموع ۱۰ هزار و ۲۹۴ واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا پنج سال ساخت همچون ماه قبل، با سهم ۳۰.۱ درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. با وجود این، سهم مذکور در مقایسه با تیرماه سال قبل، حدود ۳.۴ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با قدمت بالا در گروه‌های “۱۱ تا ۱۵” و “بیش از ۲۰ “سال ساخت افزوده شده است، در حالی که تعداد معاملات مربوط به خانه‌های بیش از ۲۰ ساخت، با رشد ۲۱۸ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل همراه بوده است.

    همچنین توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در تیرماه سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۶ درصدی از کل معاملات، بیش‌ترین تعداد قرارداد‌های مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با سهم ۹.۲ و ۸.۸ درصدی از کل معاملات انجام شده در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

 

 

چند درصد از معاملات به خانه‌های زیر ۳ میلیارد تومان رسید؟

    توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده شهر تهران در تیرماه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، به لحاظ مساحت، واحد‌های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، سهمی معادل ۵۴.۲ درصد از معاملات انجام شده را از آن خود کردند. همچنین ۵۶.۷ درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه معامله شده و ۵۰.۹ درصد از معاملات نیز به واحد‌های مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۳ میلیارد تومان اختصاص داشته است. (این رقم در ماه قبل، ۵۳.۸ بود)

 

اجاره‌بها در شروع تابستان

    بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در تیرماه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۴۷.۴ و ۵۲.۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است. لازم به توضیح است، رشد ماهانه شاخص مزبور در تیرماه در شهر تهران و کل مناطق شهری یکسان و معادل ۴.۵ درصد است.

 

 

میانگین قیمت مسکن در تهران به روایت مرکز آمار

    در حالی که بانک مرکزی از متوسط قیمت مسکن در سطح ۴۱ میلیون و ۷۰۴ هزار تومان در شروع تابستان خبر می دهد، مرکز آمار رقمی بالاتر را برای این شاخص رونمایی کرد؛ بنابراین، روز گذشته مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد، متوسط وزنی قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در مناطق ٢٢ گانه شهر تهران به ۴۴ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان رسیده است. همچنین در این ماه منطقه یک با متوسط قیمت ۸۴ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان، بیشترین و منطقه ١٧ با متوسط قیمت ۲۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان، کمترین قیمت را در بین مناطق ٢٢ گانه شهر تهران به خود اختصاص داده­ اند.

گروه بزرگ کوچ

پیام بگذارید