koochAdmin 1401/07/23 0 نظر

خرید ملک از بورس

اما و اگرهای خرید ملک از بورس

پذیره نویسی اولین صندوق املاک و مستغلات از روز سه شنبه شروع شد. قیمت هر یک واحدهای این صندوق هزار تومان اعلام شد.

این صندوق بر روی ملکی اداری با ۹۰۰ متر بنای مفید و عمر حدود ۱۴ سال در خیابان ملاصدرای تهران تاسیس شده است.

به گفته مسوولان، با تاسیس این صندوق عموم مردم می‌توانند با سرمایه‌گذاری اندک در خرید بخشی از پروژه شریک شوند.

رضا نوحی مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز تعادل در عرضه و تقاضا را یکی از ویژگی‌های این صندوق عنوان کرد.

اما این صندوق چقدر می تواند هدف سیاستگذاران و سرمایه گذاران را تامین کند؟ حجم ۱۵۰ میلیارد تومانی آن نیز انتقاداتی را متوجه آن کرده است.

نکته دیگر اینکه صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان عرضه‌کننده معرفی شده است.

غلامرضا سلامی کارشناس مالی و صاحب‌نظر حوزه اقتصاد مسکن در این برنامه متراژ از اما و اگرهای اولین صندوق املاک و مستغلات می‌گوید.

بورس مسکن یا املاک چیست؟

بورس املاک بستری برای معامله زمین، آپارتمان،ملک وبه طورکلی دسته دارایی املاک و مستغلات خواهد بود. در رابطه با بورس مسکن دو بحت متفاوت وجود دارد،یکی عرضه املاک و دارایی های شرکت های دولتی که مطابقبا قانون رفع موانع تولید بوده و شرکت های دولتی باید دارایی های مازاد خود رابه فروش برسانند.برای مثال بانک ها دارایی های غیر مولد خود راباید به فروش برسانند.

موضوع مهم و اصل در اینجا صندوق های زمین و ساختمان هستند، ماهیت اين صندوق ها تامین مالی و سوق دادن نقدینگی به سمت ساخت و ساز است. این طرح حاصل همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان بورس است. بدین صورت که نقدینگی مورد نیاز برای اجرای پروژه های ساختمانی با فروش به صورت سهام تامین مالی می شود.

صحبت هایی که تابه اینجا شنیده می شود بدینصورت است که واحد فروش به صورت متری باشد. در واقع هر سهم معادل یک متر مربع خواهدبود. جهت تضمین نیز گفته شده کهب ورس کالا تضامین را ازطرفین دریافت کرده تا افراد با خیال راحت اقدام به خریدکنند.

گروه بزرگ کوچ

پیام بگذارید